sunnuntai 23. marraskuuta 2008

Miettenet


Perinnäisesti painettuja uutuusjulkaisuja:


USKON TILAT JA KUVAT – SISÄLLYS
Konteksti
11 Moderni taide ja uskonnon mahdollisuus
Tarmo Kunnas
33 Kuva suomalaisessa kulttuurissa
Pekka Vähäkangas
45 Taiteen autonomia ja uskonnollinen konteksti
Arto Kuorikoski
55 Suomalaisen uskon mielenmaisema
Eila Helander
Tuotanto
67 Kirkon rakentamisen ohjausjärjestelmät
Markku Heikkilä
91 Kirkkotaide ja toimijuus
Juha Malmisalo
99 Arkkitehtikilpailut ja kirkkoarkkitehtuuri
Simo Paavilainen
121 Kirkon kuvataidekilpailut
Eini Syväniemi
135 Bourdieulaisia näkökulmia kirkkotaiteen tuotantoon
1900-luvun lopun Suomessa
Juha Malmisalo
145 Kilpailut suomalaisen kirkkotekstiilitaiteen edistäjinä
Päikki Priha
157 Suomalaisen kirkkoarkkitehtuurin suhde kansainväliseen
modernismiin 1950–1970
Timo Koho
175 Kirkkotaiteen tuulisilla kentillä – keskustelu
kuvataiteilija Hannu Väisäsen kanssa
Arto Kuorikoski
181 Taideteos ja teologia – biblia pauperum vai taiteen autonomia?
Horst Schwebel
Teos
191 Kuva ja sen kielto
Jouko N. Martikainen
199 ”Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” – filosofisia
reunamerkintöjä kuvalliseen esittämiseen
Heikki Kirjavainen
217 Jumalanpalveluksen teologia ja kuvan teologia
Heikki Kotila
229 Taiteen autonomia ja kristillinen aihe
Horst Schwebel
249 Funktiot modernissa suomalaisessa kirkkoarkkitehtuurissa
Reijo N. Mattila
259 Alttaritila 1900-luvun alun suomalaisessa kirkkoarkkitehtuurissa
Sari Dhima
271 Mentaliteetin muutokset – Kymmenen näkymää
uudelle vuosituhannelle
Timo Koho
281 Ortodoksinen kirkkoarkkitehtuuri Suomessa
Heikki Hanka
Vastaanotto
303 Uskon tilat ja kuvat – Suomalainen kirkko kokemuksena
Juhani Pallasmaa
319 Esteettinen ja uskonnollinen kokemus
Petri Järveläinen
329 Taiteen uskonnollinen merkitys
Jyri Vuorinen
351 Kirkkorakennukset merkitysten ja muistin ylläpitäjinä
Anne Birgitta Pessi



Religious Emotions:
Some Philosophical Explorations

Edited by
Willem Lemmens and Walter Van Herck
Cambridge Scholars Publishing
Religious Emotions: Some Philosophical Explorations,
Edited by Willem Lemmens and Walter Van Herck
This book first published 2008 by
Cambridge Scholars Publishing

In memory of
Robert C. Solomon
TABLE OF CONTENTS
Acknowledgements ..................................................................................... x
Introduction ................................................................................................ 1
Willem Lemmens & Walter Van Herck
Modernity and the Ambivalence of Religious Emotions
Chapter One............................................................................................... 12
Petri Järveläinen
What are Religious Emotions?
Chapter Two .............................................................................................. 27
Mark Wynn
Religious Emotions and Religious Experience
Chapter Three ............................................................................................ 34
John Corrigan
Cognitions, Universals and Constructedness: Recent Emotions Research
and the Study of Religion
Chapter Four ............................................................................................. 48
Katja Thörner
About the Question of the Real Cause of an Emotion and its Importance
for the Concept of ‘Religious Experience’
Chapter Five .............................................................................................. 59
Desiree Berendsen
Traditions as Paradigm Scenarios: Applying Ronald de Sousa’s Concept
to William James’ View on Religious Emotions
Chapter Six ................................................................................................ 75
Walter Van Herck
Lift up your Hearts. On Emotionalism in Religious Experience
Table of Contents
viii
Chapter Seven............................................................................................ 87
Gabor Boros
The ‘Secularisation’ of Religious Emotions: Hope and Fear, Love,
and Felicity in Spinoza, Descartes and Hobbes
Chapter Eight........................................................................................... 105
Herman De Dijn
Spinoza and Religious Emotions
Chapter Nine............................................................................................ 120
Peter Losconzi
Passionate Reason: Science, Theology and the Intellectual Passion
of Wonder in Descartes’ Meditations
Chapter Ten ............................................................................................. 131
Willem Lemmens
The Passion of Christianity: on Bach’s St. Matthew Passion and Religious
Emotions
Chapter Eleven ........................................................................................ 145
Javier Carreño
Erotic and Religious Passion: Revisiting Kierkegaard’s Philosophical
Fragments
Chapter Twelve ....................................................................................... 161
Ann Van Eechaute
C.S. Lewis on Myth and Fact in Affective and Religious Life
Chapter Thirteen...................................................................................... 174
Beatha Toth
Imagination, Belief and Abstract Thought within the Orbit of Religious
Experience
Chapter Fourteen ..................................................................................... 183
Louise Sundararajan
Kong (Emptiness): a Chinese Buddhist Emotion
Chapter Fifteen ........................................................................................ 198
Robert C. Roberts
Compassion as an Emotion and Virtue
Religious Emotions: Some Philosophical Explorations
ix
Chapter Sixteen ....................................................................................... 219
Peter Goldie
Freud and the Oceanic Feeling
Chapter Seventeen ................................................................................... 230
Robert C. Solomon
The Many Dimensions of Religious Emotional Experience
Contributors.............................................................................................


Bewogen hart, verstilde ziel, filosofische essays over religie en emotie
Auteur(s) : Walter van Herck, Harald van Veghel, Desiree Berendsen, David Carr, Petri Järveläinen, Willem Lemmens, Wessel Stoker, Ann Van Eechaute, Joke van Saane

Omia nettijulkaisuja:

http://ptjar.blogspot.com/ Miettelijän päiväkirja I-III
http://filosofianhistoria.blogspot.com/ Filosofian historia
http://demusica-jarvelainen.blogspot.com/ Kirjoituksia musiikista
http://testijarvelainen.blogspot.com/ valokuvia

Tietoa

http://encyclopedia.jrauk.org/ Encyclopedia Britannica

Tekstejä

http://perseus.tufts.edu/hopper Klassikkoja kreikaksi ja latinaksi
http://ccel.org/ Kristillisen teologian klassikkoja
http://www.sant-agostino.it/ Augustinuksen teokset latinaksi, italiaksi, ranskaksi, saksaksi ja espanjaksi
http://www.fordham.edu/halsall/sbook.htlm Keskiajan tekstilähteitä

43 kommenttia:

Ripsa kirjoitti...

Jopas olet muuttunut mustanpuhuvaksi.

Missähän blogissa mahdat nyt oleilla vai lepäiletkö edelleen ja mietit?

Sinänsä lepo olisi aiheellista tällaisen myräkän keskellä.

dudivie kirjoitti...

N;in syntyy brändi
miettinet

dudivie kirjoitti...

Totuus on uskontoja korkeampi?

Homo Garrulus kirjoitti...

Kauhean mustaksi on mennyt. Etkö laittaisi takaisin valkoiseksi?
yst.terv.
Chris

dudivie kirjoitti...

Mniä alan jo epäillä että olet muualla blogissa johon ei syntisia sitte kututa

jarvelainen kirjoitti...

Ninni
Mutta tuohan tarkoittaisi sitä, että olen joutunut helvettiin. Niin pahasti eivät asiat sentään liene.

dudivie kirjoitti...

Jos helvetti on eroa Jumlasata, niin ei ole onnistunut
mutta Hyvin voisi sanoa ett' helvetti on Jumalalan yhteydessä. TIETÄMÄTTÖMYYTTÄ

Merja Auer kirjoitti...

Hmm, toisaalta tieto lakkaa, usko, toivo ja rakkaus eivät. Kaarlo Kalliala kirjoittaa synnin olevan kohtaamattomuutta.

Voisiko helvetin ajatella olevan tuntemattomuutta - joka toisaalta tosiaan on Jumalankin perusominaisuuksia?

dudivie kirjoitti...

Minä en halua että uteliaisuus lakkaa. Taivas olisi juuri sitä että
mielenkiinto on vahva, että aivot TOIMISI, sellainen on minun Taivas!!!
se olisi ihanaa
terveisiä vaan kaarlolle.

intia on helvetti, jollei kashmir saa itsenaisyytta ja ruokajonossa helsinginkadulla voi tulla ajan mittaan kylma. ei helvettiä tarvitse kuvitella

ihmisen perusominaisuuksia on vallankumouksellisuus mitä tuleemm staattisen jumalakuvaan

dudivie kirjoitti...

kirkon valta perustuu mm siihen, että me emme tiedä mitään
asioista, jotka eniten merkitsevat elämässä
minusta jumalan pitaisi edes hiukan laittaa infoa tulee

Homo Garrulus kirjoitti...

Niin pitää, hyvä juttu dudi. Lisää infoa siitä kenen fyrkkaa oikein liikutamme.

dudivie kirjoitti...

En mina ole kuullut etta kirkko olisi rahojaan väärinkäyttänyt?

Homo Garrulus kirjoitti...

Kirkko ei olekaan väärinkäyttänyt mutta ei myöskään tehnyt mitään ymmärtääkseen didaktiikkaa (uskonnondidaktiikkaa) paremmin.

dudivie kirjoitti...

"tiede ja uskonto eivät ole ensisijaisia taistelevia osapuolia, vaan viime kädessä jakolinja menee rationaalisuuden ja dogmaattisuuden välillä?

Homo Garrulus kirjoitti...

Juuri niin Ninni. Nyt saat second chancen kunhan et samalla "myy" minua pelastaaksesi oma nahkasi. Lupaatko sen, olet jo kerran niin tehnyt - nyt olisi aika ottaa opiksi omasta historiasta.

Homo Garrulus kirjoitti...

Voisiko joku ottaa kakarat pois mm linnan juhlien järjestäjistä ja katsoa, että edes johtajamme ja politikkomme eivät olisi niin zaaatanan tyhmiä ja menevät mukaan mihin vaan; ihan mihin vaan.

Kyse on maanpetoksesta pian. Nyt jumalauta tekemään työtä perustuslain mukaan eikä mitään lastenleikkiä; tällä hetkellä viedään kuin pentuja omien tavoitteiden mukaan ja jutut sen kun pahenee: ryhtiä hyvät pelkurimiehet. Ryhtiä.

Laskekaa ROI, katsokaa kuka fuulaa ja valehtelee enemmän kuin sallittua. ja joku vetää naurut koko ajan ja hyödyntää narkomaani toimittajia ja muita saastaisia alamaailman tyyppejä omiin ns. mageisiin juttuihin: ovat pettämässä ihmiskuntaa nämä jotkut joiden elämä on pilalla liiasta rahasta. Mutta kyllä aikuisten pitää nousta sanomaan milloin riittää.

Nyt riitttää pelleilyt.

Homo Garrulus kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Homo Garrulus kirjoitti...

Oikeastaan ei ole rationalisuuden ja dogmaattisuuden vaan irrationalisuuden ja dogmatisuuden ja nyt pyydän, että huomioit, että irrationalisuus on osaksi rationalisuutta (ei siis ole synonyymi tunteille tai intuitiolle). Kyse on siitä mihin usko asetetaan - mihin aaltopituuteen (vrt perspektiivit) ja tätä voit tutkia jos uskot, että ymmärrät. Lue Heidegger alusta saakka ja myös hänen metafysiikkansa joka pölyttyy jossain ylähyllyillä. Kyse on siitä, mitä Aristoteles sanoi olevan Being ja Becoming (oliko se Aristoteles) eli dogma ja tulevaisuus silloin kun tulevaisuus on myös omissa ajattelun kerroksissa. Nyt moni dogmaattinen uskoo ajattelevansa tulevaisuutta ja siinä juuri pimeys astuu kuvaan koska he haluavat sillä dogmaattisella ja kiinnikasvaneella aivollaan ikäänkuin sanella tulevaisuutta joka on väärä kuva.

Falski kuva - ja siksi näy käy kuten lännessä on käynyt. Tästä saisi taas Nobelin palkinnon mutta Nobelhan on mafian kanssa samalla puolella, joten sen takia mitä tässä sen kun kirjoittamaan - antamaan: vassåguu. Eikä ollut Lacan joka sanoi, että rakkaus on antamista vaan se oli minä: MInä sanoin semiotiikkakonferenssin jälkeen Imatralta tulleena sen Italianolle ja rehtorille. Mutta koska minua ei pitänyt kuulla eikä edes ihmisenä pitää ne muut (mm iines ja rr jne) ryhtyivät keskenään pohtimaan mistä minä ammensin minun tietoni ja tulivat mm Lacaniin (jota en ole vieläkään lukenut, sorri - en ole jaksanut). Minä sanoin ja minä voisin kirjoittaa samat kirjat kuin Lacan (ja Zizek) jos ehtisin ja jos saisi esim. ihmisarvonsa takaisin.

Niin kauan olen tässä pellenä. Kunnon tieto jää kirjoittamatta iäti ajati - en siis havittele mitään Nobelia koska minä en usko heihin (koska kukaan ei kunnioittanut minua kun minä oikeaasti löin monta kertaa ajatukset suoraan lasin läpi ja annoin yliopistolle ja ne, (anteeksi vitutukseni) eivät piut paut välittäneet koska dogmaattiset (siat) antoivat vihreää valoa kiusaamiselle. Ja niin kansa ryhtyi kiusaamaan minua kollektiivisesti ja kas
kun en kuollut - en olekaan siis Jesus (enkä todella ole ja suutun tästä lapsellisuudesta joka ei ole edes infantiilisuutta vaan silkkaa tyhmyyttä; lapsellisuutta).

Mutta nyt tiedämme miten porukka toimii: miten pahat ovat dogmaattiset ihmiset; miten pahoja ovat kun runnovat sitä omaa minuuden kuvitelmaa muihin ja vaativat, että muut hiljenevät heidän vääristyneelle kuvalle. Mutta montako crash'ia pitää lännessä kokea, että alkaa ymmärtämään mistä sadistiset aikeet lähtevät ja miten tämä sadismi toimii johtajuudessa vaikka sillä ei ole mitään tekemistä siellä.

Omistavat vain rahat. OIkeat asiat ei.

Siinä tuhannen taalan paradoksi niitä 923 miljoonaa varten.

Homo Garrulus kirjoitti...

Sitäpaitsi on ollut älyttömän typerää uskoa, että yritysten eettinen tahtotila olisi ollut oikea koska he taas laskevat ROI:n menetelmillä joka asiassa ja käyttävät vakuutusyhtiöitä siihen. Näin käy sitten että patti lisääntyy eikä se eettisyys ollutkaan eettistä; oman imagon nostamista vaan. Mutta jos mietitään että Jeesus sai kalat riittämään kaikille niin siitä pitää alkaa.

Tämä tarkoittaa ihan yksinkertaisesti se, että vasta kun firmat antavat todella pois jotain (eikä yritä itse kohottaa itsensä ensin) niin sitten hyvä voi monistaa jotain. Nyt se härnää samalla lailla kuten lapsille karkki: ota ota ota - ja sitten se kasvaa ylisuureksi Goliatiksi itse.

Varsinaista eettistä puuhaa. Voi hitto. Fundamenteistaan väärä ja minun ääni värisi kun piti sanoa; tunsin myötähäpeää professoreiden kanssa, jotka eivät sitä olleet miettineet. Olivat kokonaan pihalla ja minua katsoivat sitten vihaisesti kun tilanne oli ohi. Olisi pitänyt olla Pikku Myy taskussa ja sanoa napakammin mutta nyt ääni värisi.

Voi hitto kun olisi voinut vetää itsensä pytystä alas: minä kun olen aikuiskasvatuksen maisteri hitto soikoon.

Mutta enhän väitä olevani teatteritieteen maisteri: en nii.

Olen siis oikealla asialla. Opetan. Vaikka ääni värisee.

:) bra flicka, bra gjort. (yritän kannustaa itseäni tässä).

dudivie kirjoitti...

Petrii!!

dudivie kirjoitti...

hei! im first! aatehistoria, kirjallisuus ja politiikka, Nietzschen filosofia, Heideggerin filosofia, Knut Hamsun, T.S. Eliot, Ranskan aate- ja kulttuurihistoria, komiikan teoria, hermeneutiikka, fenomenologia, rakkaus-teema kirjallisuudessa, pahuuden teema kirjallisuudessa. arvaa kuka

styrvainen kirjoitti...

Lämpimät onnittelut artikkelista tuossa Cambridgen kirjassa!

Homo Garrulus kirjoitti...

Paa lamppu päälle kuules Järveläinen.

dudivie kirjoitti...

24 kommenttia

dudivie kirjoitti...

hei miks laitoit vahingossa? tollasen lue tätä blogia listan?

dudivie kirjoitti...

wats this About http://www.truthbook.com/index.cfm?linkID=6

dudivie kirjoitti...

http://www.villeranta.com/ hyvää uutta vuotta.

Homo Garrulus kirjoitti...

Hyvää Uutta Vuotta; paremmalta alkaa näyttämään kuin edellinen. Luojan kiitos.

Miss ya Järjeläinen; oletko elossa?
Tuus puhuun meitin tulevaisuuspoppoon luo vähän Jumalan sanasta?

Homo Garrulus kirjoitti...

Tulisitko? Oikeasti siis? En ole mörkö enkä hullu (tule itse toteamaan) vaan minä kysyn sinulta: tulisitko puhumaan porukkaan? Oikeaan porukkaan, ei minunlaisten hörhöjen (ei minun oma mielipide mutta ehkä sinun) vaan oikeiden olemisen ihmisten porukkaan jotka eivät edes yritä olla olevinaan vaan ovat.

NO? Voin hakea sinut junalta.
;)

dudivie kirjoitti...

http://vimeo.com/2928715

dudivie kirjoitti...

theology must ultimately become a branch of physics," Tipler writes in The Physics of Immortality. "The reason is simple. The universe is defined to be the totality of all that exists, the totality of a reality. Thus, by definition, if God exists, He/She is either the universe or part of it. The goal of physics is understanding the ultimate nature of reality. If God is real, physicists will eventually find Him/Her."

dudivie kirjoitti...

http://www.communistrobot.com/

dudivie kirjoitti...

YOURE invited

http://posthumanblues.blogspot.com/2009/03/when-memes-collide.html

dudivie kirjoitti...

—humanity must realize that it is a slave species. It must come to terms with the fact that all our beliefs have been engendered entirely from the outside, by a “Master Race” that perceives us as nothing more than a food source, as fuel for its ascension. This is why magikal thought is essential to the survival of human consciousness at this time.

dudivie kirjoitti...

http://twitter.com/MrPrudence

Homo Garrulus kirjoitti...

Kukkuu Järveläiseni. Kukkuu.
Täällä ollaan - ei ole tapahtunut mitään, ei ole pahaa, en ole paha, et ole paha, kukaan ei ole paha ja paha on vain pelossamme.
Minä kaipaan sinun juttujasi kuules gubbe.

Paas vauhtia taas. Uusi kesä.

dudivie kirjoitti...

"At any street corner the feeling of absurdity can strike any man in the face.." --A Camus

dudivie kirjoitti...

are u in facebook?

dudivie kirjoitti...

Arkkipiispan vaalissa äänioikeus on Turun arkkihiippakunnan papeilla ja lehtoreilla sekä hiippakuntavaltuuston ja seurakuntien maallikkovalitsijoilla. Lisäksi äänivaltaisia ovat Turun arkkihiippakunnan ja muista hiippakunnista kirkolliskokoukseen valitut pappis- ja maallikkoedustajat sekä muiden hiippakuntien hiippakuntavaltuustojen ja tuomiokapitulien jäsenet. miks tällee

dudivie kirjoitti...

There is a theory which states that if ever anybody discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable. There is another theory which states that this has already happened.

dudivie kirjoitti...

http://bit.ly/90DMMT digital life after death

dudivie kirjoitti...

it’s unclear why the unconscious supplied a non-linguistic solution to the puzzle of the molecule’s configuration

dudivie kirjoitti...

joulua